«Я завжди уважно слухаю людей і це дає мені матеріал для творчості».
в бібліотеці,
в літературно-мистецькому салоні
"Грінівська вітальня" відбулася творча зустріч з відомим українським режисером, сценаристом, художником, письменником, поетом, лауреатом Всеукраїнського фонду імені Т.Г.Шевченка за вагомий внесок у розвиток кінематографу України -
Олександр Муратов
5 березня 2016 року в бібліотеці,
в літературно-мистецькому салоні
"Грінівська вітальня" відбулася творча зустріч з відомим українським режисером, сценаристом, художником, письменником, поетом, лауреатом Всеукраїнського фонду імені Т.Г.Шевченка за вагомий внесок у розвиток кінематографу України -
Олександром Муратовим
"Життя, присвячене мистецтву".
Ця зустріч складалася з трьох частин:
О.Муратов - письменник.
О.Муратов - кінорежисер.
О.Муратов - художник.
Таланти на ниві кіно, письменницький та поетичний хист, а також вміння створювати художні роботи в жанрі колажу надали чудову змогу нашим шанувальникам високого мистецтва повною мірою насолодитися творами цього митця. А ще Олександр Ігорович - цікавий співрозмовник, витончений інтелектуал, професійний оповідач. Замість запланованої години зустрічі він тримав увагу нашого глядача майже три с половиною години! Розповідав про своє життя, про мистецтво кіно, про відомих акторів, з якими доводилось працювати. Потрібно відзначити літературну творчість О.Муратова. У ньому є незаперечний талант і, головне, знання життя. Його біографія сама собою — запаморочливий пригодницький роман. Тут і евакуація без батьків із Харкова, і короткочасне перебування в окупації, і дитячий будинок у Самарканді, і життя в узбецькій родині, і повернення з матір'ю, яка його знайшла, у щойно визволений Харків, і медсанбат, де мати була фронтовою медсестрою, і м'ясорубка під Корсунь-Шевченківським, куди потрапив їхній санбат. І безшабашне голодне післявоєнне отроцтво, і два роки співпраці з УПА, і московські пригоди, і публіцистика, що не вкладається в офіціозні рамки, і постійна конфронтація з українським кінематографічним істеблішментом. Усе разом із багатими й часто унікальними життєвими спостереженнями стало темою його прози та відгукнулося у віршах. Та ще народилася книжка чудових перекладів українською мовою лірики Михайла Лермонтова і Федеріко Гарсіа Лорки.
...Народився Олександр Ігорович Муратов 21 квітня 1935 році в Харкові. Дитинство та юність випали на тяжкі 30-40-і роки.
Голод... Сталінізм... Вітчизняна війна...
В 15 років юний Олесь потрапив до лав Української повстанської армії (УПА), два роки був зв'язківцем. Товаришував з Василем Куком - генерал-хорунжим, головнокомандувач УПА з 1950 (після загибелі Р.Шухевича). Василь Кук в 1954 році був заарештований і відсидів у радянських в'язницях і таборах шість років, не дочекавшись суду.Як письменник і перекладач, О. Муратов написав і видав 6 книжок прози, книгу поезії, збірку непоставлених сценаріїв, перекладав з російської та іспанської, має більше 300 великих публікацій в журналах та газетах України. Ми дізналися про знайомство юного студента ВДІКу з геніальним поетом Борисом Пастернаком.
Олександр Ігорович розповів про навчався у ВГІКу (курс Сергія Герасимова). Його однокурсниками були відомі актори - Людмила Гурченко, Зінаїда Кирієнко, Наталія Фатєєва, Олег Табаков.
Там познайомився зі своєю майбутньою дружиною Кірою Муратовою
(тоді ще Коротковою).
По закінченні навчання повернувся в Україну, де створив свої відомі кінофільми:"Гуси-лебеді летять...", "Стара фортеця", "Гонки по вертикалі", "Любаша", трилогія по М.Хвильовому "Танго смерті".
Розмірковуючи про феномен Муратова, слід підкреслити, що він прийшов у кінематограф тимчасового ідейного розкріпачення в країні, під час так званої "хрущовської відлиги". Нові можливості позначилися й на роботах Олександра Муратова. Навіть у першому скромному короткометражному студентському фільмі "Весняний дощ", знятому спільно з Кірою Муратовою для московського телебачення 1958 р., прозвучало відчуття надій. Потім був гарний і зворушливий документальний фільм "На батьківщині Сергія Єсеніна", який здобув приз на Всесвітній виставці у Брюсселі.
А 1960 р. він поставив на Кіностудії дитячих та юнацьких фільмів імені М.Горького екранізацію оповідання Гаврила Троєпольського "Біля Крутого Яру". Того самого Троєпольського, який згодом прославився повістю (і фільмом) "Білий Бім Чорне вухо".
Працював на кіностудії ім. М. Горького в Москві.
З 1967 по сьогодні – режисер Київської кіностудії ім. О. Довженка.
Режисер численних документальних стрічок: “Уроки патріотизму від Василя Кука” - фільм створений у формі діалогу режисера із головним героєм, “Бойчук і бойчукізм” та багато інших.
Перелічувати всі фільми цього режисера немає сенсу. Він поставив 25 художніх та 11 документальних фільмів. Слід зупинитися на особливо вдалих. Це екранізація повісті М.Стельмаха "Гусі-лебеді летять", яка здобула два призи на Всесоюзному кінофестивалі, і чудова екранізація повісті В.Матушкіна "Любаша", відзначена чотирма фестивальними призами та грамотою. У принципі, О.Муратову підвладні всі кіножанри.
З 1967 по сьогодні – режисер Київської кіностудії ім. О. Довженка.
Режисер численних документальних стрічок: “Уроки патріотизму від Василя Кука” - фільм створений у формі діалогу режисера із головним героєм, “Бойчук і бойчукізм” та багато інших.
Перелічувати всі фільми цього режисера немає сенсу. Він поставив 25 художніх та 11 документальних фільмів. Слід зупинитися на особливо вдалих. Це екранізація повісті М.Стельмаха "Гусі-лебеді летять", яка здобула два призи на Всесоюзному кінофестивалі, і чудова екранізація повісті В.Матушкіна "Любаша", відзначена чотирма фестивальними призами та грамотою. У принципі, О.Муратову підвладні всі кіножанри.
Це і знаменитий трисерійний детектив за романом братів Вайнерів "Гонки по вертикалі", який нескінченно показує телебачення. І романтичні екранізації чарівних творів Олександра Гріна "Золотий ланцюг" та "Дорога нікуди". Кілька років свого життя Муратов присвятив відродженню із забуття творів класика української літератури Миколи Хвильового "Повість про санаторійну зону" ("Танго смерті"), "Сентиментальна історія" ("Геть сором!") і "Вальдшнепи". Слід зазначити, що другу половину роману "Вальдшнепи" було повністю знищено, і Муратову довелося по крихтах відновлювати втрачений текст. Він користувався спогадами людей, які встигли прочитати знищений шедевр, — поета Володимира Сосюри та кінорежисера Олександра Довженка. Треба сказати, що і з тим, і з тим Олександру Ігоровичу довелося тісно спілкуватися. Дивує, зі скількома видатними людьми він був близько знайомий — це і його безпосередній учитель у ВДІКу Сергій Герасимов, кінорежисери Ігор Савченко, Марк Донський, Григорій Козинцев, геніальний Сергій Параджанов, чудовий радянський поет Михайло Свєтлов, багато інших неповторних особистостей!
В 2005 році О. Муратов ставить фільм «Татарський триптих» за оповіданнями Михайла Коцюбинського. Це була данина кримськотатарському корінню режисера. Режисер дотримується етнографічної правди костюмів, побуту, характерів – у цьому йому допомагають кримськотатарські актори, композитор і художник. Фільм вийшов вдалим і був нагороджений призом Міжнародного кінофестивалю. Фільм привітали кримські татари, його сприйняв український глядач.
З одного боку генеалогічне дерево Муратова походить від шведів, які лишилися в Україні після Полтавської битви. З іншого – від татар (намалювавши олівцем портрет свого приятеля, Сергій Параджанов дуже влучно підписав: Хаджи-Муратов).
Почавши з пригодницької «Фортеці», впродовж 1970-х років, Муратов з більшим чи меншим успіхом знімав кіно для дітей і про дітей. «Гуси-лебеді летять» та «Щедрий вечір» – повісті, в яких Михайло Стельмах змалював власне дитинтсво, що випало на 1920-і роки. На екрані зображуване життя виглядало значною мірою умовним, середовище дії нагадувало вже бачене раніше в різних фільмах про ті часи. Цілковитого успіху в розкритті дитячої психології режисер таки досяг у фільмі «Любаша», сценарій якого написав спільно з автором однойменної повісті Василем Матушкіним. Йшлося про 15-річну дівчину, яка в роки війни змогла доглянути і врятувати молодших братів і сестер. Успіх приніс вдалий вибір виконавців дитячих ролей, особливо Олени Холодової, яка на ВКФ здобула приз за кращу жіночу роль. На тому ж фестивалі фільм став глядацьким фаворитом. Вже сама фільмографія Олександра Муратова свідчить про його неймовірну працездатність.
Основна тема його як режисера – морально-етичні проблеми, які доводиться розв’язувати нашому сучаснику. Утім, не обминав і літературних джерел, зокрема творів Володимира Бєляєва, Михайла Стельмаха, Олександра Гріна, Миколи Хвильового, Михайла Коцюбинського. Маючи літературний хист, долучався до роботи над сценаріями, а згодом став і автором книжок.
В 2005 році О. Муратов ставить фільм «Татарський триптих» за оповіданнями Михайла Коцюбинського. Це була данина кримськотатарському корінню режисера. Режисер дотримується етнографічної правди костюмів, побуту, характерів – у цьому йому допомагають кримськотатарські актори, композитор і художник. Фільм вийшов вдалим і був нагороджений призом Міжнародного кінофестивалю. Фільм привітали кримські татари, його сприйняв український глядач.
З одного боку генеалогічне дерево Муратова походить від шведів, які лишилися в Україні після Полтавської битви. З іншого – від татар (намалювавши олівцем портрет свого приятеля, Сергій Параджанов дуже влучно підписав: Хаджи-Муратов).
Фільмографія О.Муратова:
«Великий клопіт через маленького хлопчика» (1968), «Чи вмієте ви жити?» (1970, співавтор сценарію), «Будинок з привидами» (1972), «Місто біля моря» (1973, обидва – телевізійні за повістю «Стара фортеця»), «Гуси-лебеді летять» (1975), «Щедрий вечір», (1976), «Любаша» (1978, Другий приз і приз глядачів ХІІ Всесоюзного КФ, Ашхабад), «Ранок за вечір мудріший» (1981), «Гонки по вертикалі» (1983), «Золотий ланцюг» (1986), «Танго смерті»(1991), «Дорога нікуди» (1992) «Геть сором!» (1994), «Вальдшнепи» (1996), «Провінційний роман» (2002), «Вбивство в зимовій Ялті» (2004), «Татарський триптих» (2005). Почавши з пригодницької «Фортеці», впродовж 1970-х років, Муратов з більшим чи меншим успіхом знімав кіно для дітей і про дітей. «Гуси-лебеді летять» та «Щедрий вечір» – повісті, в яких Михайло Стельмах змалював власне дитинтсво, що випало на 1920-і роки. На екрані зображуване життя виглядало значною мірою умовним, середовище дії нагадувало вже бачене раніше в різних фільмах про ті часи. Цілковитого успіху в розкритті дитячої психології режисер таки досяг у фільмі «Любаша», сценарій якого написав спільно з автором однойменної повісті Василем Матушкіним. Йшлося про 15-річну дівчину, яка в роки війни змогла доглянути і врятувати молодших братів і сестер. Успіх приніс вдалий вибір виконавців дитячих ролей, особливо Олени Холодової, яка на ВКФ здобула приз за кращу жіночу роль. На тому ж фестивалі фільм став глядацьким фаворитом. Вже сама фільмографія Олександра Муратова свідчить про його неймовірну працездатність.
Основна тема його як режисера – морально-етичні проблеми, які доводиться розв’язувати нашому сучаснику. Утім, не обминав і літературних джерел, зокрема творів Володимира Бєляєва, Михайла Стельмаха, Олександра Гріна, Миколи Хвильового, Михайла Коцюбинського. Маючи літературний хист, долучався до роботи над сценаріями, а згодом став і автором книжок.
Особливе місце в його творчості займає письменник Олександр Грін. За творами цього улюбленого автора О.Муратов зняв фільми: "Золотий ланцюг" (1986) та "Дорога нікуди" (1992).
До речі: в цей день на зустріч до бібліотеки прийшов привітати режисера артист Павло Гільбо, який знявся у фільмі "Дорога нікуди" у ролі молодого Тіррея Давенанта.
Головною тенденцією творчості Муратова є прославляння
людського в людині.
Очевидно, від батька – відомого поета і прозаїка Ігоря Муратова,йому передалася схильність знаходити романтику у прозаїчній праці.
Після цікавої розповіді Олександр Ігоревич запросив присутніх на свою авторську виставку колажів, малюнків і фотографій "Колажі життя", вернісаж якої відбувся в цей день у Центрі творчості ім. О.Дурмасенка "Корчуватий-АРТ".
І це ще не всі його таланти. Він також написав музику до деяких своїх фільмів!
Жваве обговорення та вільне спілкування та фотографування з митцем.
Олександр Верхман, Юрій Косенко,
Олександр Муратов та Алла Дубенюк.
Олександр Верхман, Олександр Муратов, Дмитро Круль.
Воістину кажуть:
якщо людина талановита - вона талановита у всьому!
якщо людина талановита - вона талановита у всьому!